6 Ekim 2012 Cumartesi


Bazı Strateji Terimleri ve Tanımlar

06 Ekim 2012, Bodrum 

Osman KARADAĞ[1] 

Aşağıda verilen tanımlar, strateji ile ilgili konularda kavram birliğini sağlanmasına yardımcı olmak amacıyla değişik kaynaklardan[2] da yararlanılarak hazırlanmıştır. Bu kavramların kullanımı konusunda daha ayrıntılı bilgi edinmek isteyen okuyucu “Sürdürülebilir Büyümenin Temel İlkeleri”[3] adlı kitaba başvurabilir.  

Amaç (Objective/Goal) Bir işletmenin, kurumun, kısa, orta ve uzun erimli varlığının gereği olarak kabul ettiği ilke, hedef ve stratejiler çerçevesinde belirlenen yönelimler bütünü.

Analitik Düşünme (Analytical Thinking) Bir sorunu çözmek için bilgileri ayrıştırarak ve sorunun alt unsurlarına inerek sonuç çıkarma şeklindeki sistematik düşünme tarzıdır.

Beyin Fırtınası (Brainstorming) Önceden planlanmış bir sorun alanı ya da konu çerçevesinde belirli sayıda kişilerden meydana gelen bir grubun, yeni fikirler ve çözüm stratejileri geliştirmek amacıyla bir araya geldiği fikir üretme süreci.

Birleşme (Merger) Daha önce ayrı ayrı faaliyette bulunan iki ya da daha fazla işletmenin ortak amaçlar doğrultusunda bir araya gelmesi ve tek bir işletme haline dönmesi.

Değer (Value) Değer, ekonomi, sosyoloji, psikoloji, sosyal psikoloji, felsefe alanlarında çok farklı tanımlanan ve bu tanımlar çerçevesinde yaklaşımlar geliştirilen kavramların başında gelmektedir. Özellikle klasik ekonomi kuramcıları arasında yoğun olarak tartışılan ve tanımlanmaya çalışılan değer, çeşitli alt kategorilere ayrılır: Kullanım değeri, eş değer, değişim değeri, doğal değer, pazar değeri gibi.

Değer Analizi (Value Analysis) Ürünün, fikrin ya da hizmetin kendinden bekleneni sağlama derecesini araştırmak, değerini artırmak, maliyetini düşürmek amacıyla ürünü ve üretim sürecini dizgesel olarak inceleyen bir analiz tekniği.

Değer Zinciri (Value Chain) Bir şirketin girdileri çıktılara dönüştürme sırasında yaptığı sıralı etkinlikleri.

Değer Zinciri Analizi (Value Chain Analysis) bir örgütün kendi içindeki güçlü ve zayıf yönlerini sistematik olarak tanımlamak ve analiz etmek için kullanılabilecek bir çerçevedir.

Değişim Yönetimi (Change Management) Örgütsel değişimi gerçekleştirmek amacıyla girişilen, üst yönetimden astlara kadar tüm çalışanların geliştirilmesi çabaları.

Delphi Gruptaki uzmanların bilgisinden yararlanılan bir resmi grup karar verme yöntemidir.  

Devralma Yoluyla Birleşme (Acquisition) Satın alma (Acquisition) ya da Katılma (Absorpsiyon) olarak da adlandırılan devralma yoluyla birleşme, bir işletmenin diğer (hedef) işletme ya da işletmeleri bütün aktif ve pasifleriyle satın alarak içinde eritmesi.

Dış Faktörler (External Factors) Bir işletmenin, etkinliklerinde değişimlere yol açan, doğrudan ya da dolaylı olarak işletmeyi etkileyen tüm çevre.

Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing) bir örgütün kendi kaynaklarına ve çalışanlarına dayalı olarak yürüttüğü bir etkinliği, dış kaynakların “stratejik iş ortaklığı” yoluyla örgüt dışında gerçekleştirmesi, bazı fonksiyonlarını o alanda uzmanlaşmış ve etkinliğini kanıtlamış kişi ya da kuruluşlara yönlendirmesi uygulamasıdır.

Dış Kaynak Ortaklığı (Partnership Sourcing) Tedarikçilerle ortak avantaj sağlayan uzun vadeli ilişkiler tesis edilmesi.

Dış Kaynaklara Verme (Outsourcing) Bir firmanın kendi örgüt içinde yaptığı işleri ya da hizmetleri dış tedarikçilerden alması.

Dikey Birleşme (Vertical Integration) Bir şirketin daha önce tedarikçilerinden sağladığı etkinlikleri kendi içinde yapacak şekilde dikey olarak genişletmesi.

Emek-Yoğun Teknoloji (Labour-intensive technology) Diğer üretim faktörlerine oranla, emek faktörünün daha fazla kullanıldığı teknoloji.

Endüstri (Industry) Genel olarak birbirine yakın ikame özelliği taşıyan mal-hizmetlerin üretimiyle uğraşan işletmeler grubu.

Endüstri Analizi (Industry Analysis) Bir endüstrideki rekabet ve avantajları açıklamak ve tahmin edebilmek için endüstrinin yapısal karakteristiklerinin analiz edilmesi.

Endüstriyel Entegrasyon (Industrial Integration) Ölçek ya da finans ekonomilerini daha verimli hale getirmek amacıyla, ayrı ayrı olan firmaların, işletmelerin ya da üretim süreçlerinin birbirine bağlanması.

Etken Kuvvetler (Driving Forces) Bir örgütün dış çevresinde gelecekteki dinamikleri tahmin edilebilir ve tahmin edilemez şekilde değiştiren kuvvetler. Etken kuvvetler hem daha önceden belirlenenbilen unsurar hem de belirsizlikler olabilir.

Eylem Planı (Action Plan) kısa dönem içinde nelerin yapılması gerektiğini, bunları kimlerin, ne zaman, nerede ve nasıl yapacağını, yürütme sorumluluğu ve onay yetkisinin kimlerde olduğunu, kime bilgi verileceğini ve kimlerden destek isteneceğini belirten kararlar dizisidir.

Farklılaşma (Diversification) Bir şirketin etkinliklerini çok geniş bir endüstri alanına yayması.

Farklılaştırma (Differentiation) Bir firmanın alanında benzersiz olarak algılanan bir ürün tasarımlayarak üretmesi.

Geriye Doğru Birleşme (Backward integration) Bir firmanın etkinliklerini daha önce tedarikçilerinin yaptığı etkinliklere doğru genişletmesi.

Giriş Engelleri (Barriers to entry) Bir endüstride yerleşik firmalara, yeni gireceklere göre avantaj sağlayan faktörlerdir. Girişleri engelleyeci sonuç doğurr.

Girişimci, Girişimcilik (Entrepreneurship) Üretim faktörlerini bir araya getirerek, ekonomik mal ve hizmet üretimi için gerekli girişimi başlatan, ayrıca üretim için gerekli finansman kaynaklarını ve üretimin değerlendirileceği pazarları bulan kişi.

Görev Grupları Tekniği (Task Forces) Yöneticiler ve çalışanlardan oluşturulan ve belirli bir sorunu çözme görevi verilen özel bir grup çalışması tekniği.

İleriye Doğru Birleşme (Forward Integration) Bir firmanın etkinliklerini daha önce müşterileri tarafından yapılanları da içerecek şekilde genişletmesi.

İş-İşletme Stratejisi (Business strategy) Bir firmanın içinde bulunduğu endüstride, özellikle rekabet avantajı sağlayacak şekilde nasıl rekabet etmesini belirleyen politikalar ve rehberler.

Karar Ağacı (Decision Tree) Bir işletme yönetimi tarafından tercihlerin, risklerin, kazançların, hedeflerin tanımlanmasında yardımcı olabilen ve birçok önemli yatırım alanlarında uygulanabilen, birbirini izleyen şansa bağlı olaylarla ilgili olarak çıkan çeşitli karar noktalarını incelemek için kullanılan bir teknik.

Karşılaştırma Analizi (Comparative Analysis) Bir işletmenin verimlilik sonuçlarının aynı alanda çalışan benzer nitelikli işletmelerin sonuçlarıyla karşılaştırılması. Verimlilik yönetiminde, verimlilik sonuçlarının değerlendirilmesi amacıyla kullanılan analiz yöntemlerinden biridir.

Karşılıklı Planlama (Interactive Planning) İşletmelerde, katılım, süreklilik ve bütünlük ilkelerinden yola çıkarak hedeflenen gelecek için çalışılması.

Kıyaslama (Benchmarking) Bir örgütün kendini değerlendirerek, rakiplerini, iş ortaklarını, diğer sektörlerdeki başarılı örnekleri inceleyerek, iç ve dış pazarlardaki uygulamaları araştırarak ve en iyi uygulamaları örnek alarak zayıf olduğu yönleri geliştirmesidir.

Kilit Başarı Faktörleri (Key Success Factors) Bir endüstride temel rekabet avantajı belirleyicileri.

Lisans Anlaşmaları (Licence Agreements) Lisans veren bir kuruluşla, lisans alan arasında bir lisansın verilmesi için yapılan sözleşme ve lisansör ile lisansiye arasındaki ticari bağ. Herhangi bir sınai mülkiyetin sahibi tarafından bir başka kişiye, kişisel ya da kurumsal bir hakkın sağladığı faaliyetleri yapabilmesi için verilen izin “lisans” terimiyle ifade edilir. Lisansın tanımı içinde üç unsur bulunur: Birincisi, patent, lisans, know-how veya teknik bilgiyi ilgilendiren teknolojinin sahibi olan ve bunu pazarlayan özel ya da tüzel kişiye, “lisansör”; ikincisi, lisansörden teknolojiyi bir anlaşma çerçevesinde alan kişiye “lisansiye” ve son olarak da aralarında yaptıkları anlaşmaya “lisans anlaşması” denilmektedir.

Maliyet Liderliği (Overall Cost Leadership) Sektördeki en düşük maliyete ulaşmaya çalışma stratejisi. Maliyet liderliği, bir işletmenin içinde bulunduğu sektörde mühendislik, satın alma, üretim ve fiziksel dağıtımda uzmanlaşarak en düşük maliyeti sağlayabilmesi esasına dayanır.

Marka (Brand) Bir mal ya da hizmeti diğer mal ve hizmetlerden ayıran, kendine özgü ibareler. Markalar, bir anlamda piyasada o malın veya hizmetin itibarını temsil eder. Bu nedenle, tescil ettirilirse yasayla korunur. Marka lisansı ile, mal veya hizmet sahibi elinde bulunan markasını bir başka işletmeye, mamullerinde kullanmak üzere kullanım izni verebilir.

Marka Bağımlılığı (Brand Loyalty) Tüketicilerin, aynı sanayi kolunda üretim yapan firmalardan birinin ürünlerini diğer işletmelerin ürünlerine tercih etmeleri.

Merkezileşmeme (Decentralization) Bir işletmeye bağlı fabrikaların bir merkezde toplanmayıp çeşitli bölgelere dağılması; bir kuruluştaki karar verme yetki ve sorumluluğun çeşitli makamlara ya da birimlere dağıtılması.

Misyon (Mission) Bir örgütün varlık nedeninin müşterileri, karşılanan ihtiyaçları ve kullanılan teknolojiyi de belirtecek şekilde bir cümle ile ifade edilmesidir.

Müşteri Odaklılık (Customer Focus) Ürün tasarımından başlayıp satış sonrası hizmetlere kadar uzanan müşteri memnuniyetinin, her süreçte ve/veya faaliyette ölçüm ve istatistik teknikleri kullanılarak ölçülmesi ve ürünün sıfır hata ile müşteriye ulaştırılması hedefi.

Neden-Sonuç Analizi (Cause-Effect Analysis) Bir işletmede; takım, grup ya da kalite kontrol çemberleri aracılığıyla, var olan sorunların olası nedenleri araştırma, sorun ya da etkileri inceleme yöntemi. Verilerin toplanabildiği olası alanları gösteren bu çözümleme, sorunun her yönüyle ve bütün seçenekleriyle düşünülmesini, analiz edilmesini sağlar.

Nominal Grup Tekniği -NGT (Nominal Group Technique) Verimlilik artırma sürecinin, verimlilik tanısı, eylem planlama ve değerlendirme aşamalarında kullanılan, veri derleme, sorunların ve güçlü olunan noktaların belirlenmesi, fikir üretme (eylem planlama) ve gelişmelerin değerlendirilmesi için kullanılabilen katılımcı bir teknik. Çalışanların iş sürecine katılımı sistemi çevresinde düşünülen başlangıç düzeyi tekniklerindendir.

Odaklanma (Focus) Bir işletmenin, strateji olarak, pazarın tümünde ziyade, küçük bir kısmına ürün ve hizmet sunma seçeneğini kullanması. Belirli bir pazar bölmesine ya da nişine (çok küçük pazar bölmesi) uygulanabilir bir stratejidir. Pazar küçük olduğu için ihtiyaçlara daha önemle eğilinip, o ihtiyaçlara en uygun ürünler/sunular geliştirebilir. Küçük ve orta büyüklükteki işletmeler için uygulanmalıdır.

Ortak Girişim (Joint Venture) İki ya da daha fazla işletmenin bazı amaçlarını gerçekleştirebilmek için, sermayelerini, becerilerini bir araya getirerek sınırlı bir şekilde işbirliği yapmaları, kârı ve zararı bölüşmeleri. Ortak girişim çoğunlukla bir iş aktarımı, satma-satınalma, stokların ve kârların hareketlendirilmesi, bir patentin işletilmesi veya genişletilmesi şeklinde gündeme gelir.

Örtük Bilgi (Tacit Knowledge) Bir sisteme göre düzenlenmiş olarak hazır bulunmayan, açıkça ortaya konmamış olan bilgi. “Know-how” ya da “teknik bilgi” olarak adlandırılan türden bilgi örtük bilgidir.

Pareto Analizi (Pareto Analysis) Adını, genellikle 80/20 kuralı olarak bilinen ve sonuçların % 80’inin, çabaların % 20’sinden kaynaklandığını öne süren ilkeyi ortaya atan Vilfredo Frederigo Pareto’dan alan analiz yöntemi.

PIMS (Profit Impact of Market Strategy) Stratejik Planlama Enstitüsü (Strategic Planning Institute) tarafından farklı stratejilerin karlılık üzerindeki etkilerini tahmin etmek amacıyla, binlerce iş birimine ilişkin pazar ve stratejileri içerecek şekilde oluşturulan veri tabanı.  

Planlama (Planning) Amaçlar doğrultusunda geleceğe ilişkin hedeflerin tahmin edilmesi ve bu hedeflere ulaşabilmek için gerekli görevlerin, araç ve gereçlerin sistemli biçimde araştırılıp belirlenmesi; geleceğe yönelik tahminler doğrultusunda hedeflenen amaca varma aşamalarının adım adım sistematikleştirip, düzenleme faaliyetleri.

Porter’in Beş Kuvvet Rekabet Modeli (Porter’s Five Forces of Competition Model) Endüstri yapısının rekabet ve karlılık üzerine etkilerini analiz eden bir çerçeve. Bir endüstriyi etkileyen beş rakip kuvvet belirlenmiştir.

Rekabet Avantajı (Competitive Advantage) Bir firmanın daha iyi müşteri değeri yaratarak rakipleri karşısında piyasada avantaj kazanması, rakipleri karşısında geliştirdiği benzersiz konum.

Rekabetçi Stratejiler  (Competitive strategy) Bir firmanın rekabet etme tarzını, firmanın kaynaklarının göreli avantaj sağlayacak biçimde nasıl kullanılacağını belirlemek amacıyla pazar alanında tercih ettiği rekabet yönelimleri.

Senaryo Düşünme (Scenario Thinking) Gelecek hakkında muhtemel olaylar oluşturma ve onları stratejide kullanma süreci. Sürecin içselleştirilmesinden sonra, gelecek hakkında daha iyi hazırlanmaları için, senaryo düşünme uygulayıcıların bir duruşu ve değişimlerin yönetimi için rutin bir yolu olur. 

Senaryolar (Scenarios) Örgüt ya da sorunu etkileyecek çevresel etkenlerin gelecekte nasıl ortaya çıkabileceğinin anlatımı.

Sistem (System) Aynı amacın gerçekleştirilmesine katılmak veya katkıda bulunmak üzere karşılıklı etkileri birleşen bağımsız ve aktif bireyler, parçalar veya birbirleriyle bağlantılı olan süreçler topluluğudur.

Strateji (Strategy) Farklılık yaratarak firmaya rakiplerine göre rekabet avantajı sağlayan bir plandır.

Strateji Oluşturma (Strategy Formulation) Bir örgütün misyon ve amaçlarını tanımlayarak, dış fırsatları ve tehlikeleri değerlendirerek ve kendi üstünlükleri ve zayıflıklarını inceleyerek belirli bir stratejik yön üzerinde karar vermesi sürecidir.

Strateji Uygulama (Strategy Implementation) Bir örgütün seçtiği stratejiyi yaşama geçirmek için kaynaklarını tahsis etme ve yapılarını harekete geçirme sürecidir.

Stratejik Amaçlar (Strategic Objectives) Bir örgütün stratejik planında belirli bir dönem boyunca izleyeceği yönü belirleyen ve örgüt çapında bilinen ve paylaşılan amaçlar

Stratejik İş Birimi (Strategic Business Unit) Bir şirket içinde, stratejik planlama amacıyla ayrı tutulmasını gerektirecek bir iş alanı üzerinde bir bölüm ya da departman.

Stratejik Plan (Strategic Plan) Mevcut durumdan gelecekte arzu edilen bir yere varmayı sağlayan bir plan. 

Stratejik Planlama (Strategic Planning) Örgütün tüm birimlerine yönelik, bütçenin hazırlanmasına yön veren, pazarlama, üretim, finansman gibi temel yönetim işlevleri arasında denge kuran, performansı geliştirici yapısal değişiklikler içeren uzun dönemli planlama etkinliği.

Stratejik Yönetim (Strategic Management) Stratejik yönetim alanı genel müdürler tarafından sahipler adına alınan niyetlenilen ve ortaya çıkan ana girişimlerle ilgilenir ve firmaların dış çevrede performansını artırmak için kaynak kullanımını içerir.

Süreç (Process) Üretim ortamında insan, makine/ekipman, hammadde gibi üretim kaynaklarının, belirlenen bir üretim yöntemi kullanılarak değer oluşturacak bir ürünün elde edildiği, tanımlanabilen, yinelenebilen, ölçülebilen ve birbirine bağlı değerler yaratan faaliyetler dizini; ürün veya hizmeti üretmek için gerek duyulan aşamaların tamamı.

SWOT Analizi (Strengths Weaknesses Opportunities Threats Analysis) İngilizce’de Strengths (üstünlükler), Weaknesses (zayıflıklar), Opportunities (fırsatlar) ve Threats (Tehditler) sözcüklerinin baş harflerinden oluşmuş bir analiz tekniği. SWOT analizi bir örgüte, amaç ve hedeflerini gerçekleştirebilmesi için uygulanması gereken stratejileri tanımlamak ve uygulamak olanağını sağlar.

Şirket Stratejisi (Corporate strategy) Bir firmanın rekabet ettiği çevrede ürün pazarı, coğrafi alanı ve üstlendiği dikey etkinliklerin tamamının kapsamını belirleyen politika ve rehberler.

Tarama (Scan) Çevredeki yeni ve örgüt açısından uygun gelişmeleri ortaya koymak için yapılan genel bir araştırma.

Tecrübe Eğrisi (Experience Curve) Herhangi bir üretim sürecinde birim maliyetle toplamsal üretim arasındaki ilişkiyi gösteren bir eğri. Tipik olarak, öğrenmeden dolayı, üretim miktarı iki katına çıktığında birim maliyet de sabit bir oranda azalır.

Teknoloji (Technology) Üretimde kullanılan herhangi bir araç ya da süreç, bir ülkenin, bir endüstrinin ya da bir işletmenin ürün/hizmet üretiminde kullandığı yolların tamamı. 

Teknolojik Buluşçuluk - Yenilik (Technologic Innovation) Bir işletmenin, üretim sürecinde kullandığı makine ve ekipmanların işlevsel, yapısal, üretimi artırıcı yeni gelişmelere uygun olarak yeniden düzenlenmesi.

Temel Yetkinlik (Core Competences) Bir şirketin rekabet avantajı için kritik olan örgütsel yetenekleri.

Toplam Kalite Yönetimi (Total Quality Management) Bir örgütte iç ve dış müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerini karşılamak amacıyla ürün ve hizmetlerin kalitesini ve verimliliğini sürekli olarak iyileştirmek için yönetimin ve çalışanların yeteneklerini ve kapasitesini geliştirmeye odaklanmış bir yönetim yaklaşımıdır.

Uzman Sistem (Expert System) Bir alanda tanınmış uzmanların bilgisini içeren bir bilgisayar programı. Bu program vasıtasıyla girilen verilere ve karar kurallarına bağlı olarak bir problem hakkında çıkarsama (sonuç çıkarma) yapılabilir.  

Üretim (Production) Kaynakların, zaman, emek ve sermayeyi de kapsayan bir süreçte farklılaştırılarak mal ve hizmetlere dönüştürülmesi.

Üretkenlik - Verimlilik  (Productivity) Üretilen ürün/hizmetler ile bu ürün/hizmetleri üretmek üzere kullanılan girdilerin ilişkisi.

Ürün (Product) Belli bir fiziksel ya da zihinsel çabanın sonucunda elde edilen çıktı.

Ürün Farklılaştırma (Product Differentiation) Bir firmanın ürün/hizmetlerinin rakip firmanınkilerden ayrı algılanmasını gerektirecek soyut ve somut özellikler.

Vizyon (Vision) Mevcut gerçekler, umutlar, hayaller, tehlike ve fırsatların bir araya gelmesiyle oluşan geleceğin tanımlanması için bilinmeyene doğru bir bakış. İşletme yönetiminde “stratejik amaçlar” olarak da kullanılmaktadır ve işletmenin uzun dönemde gerçekleştirmeyi hedeflediği sonuçları ifade etmektedir. Geleceğe yönelik olarak işletmenin uygulamalarını şekillendirir ve yönlendirir.

Yeniden Yapılanma (reengineering) İş süreçlerinin daha etkin olmasını ve son ürün ya da hizmetlerin kalitesinin iyileştirilmesini sağlamak üzere gözden geçirilmesi ve yeniden tasarlanmasıdır.

Yenilik - Buluşçuluk (Innovation) Bilimsel ve teknolojik araştırmalar sonucu ortaya konan bulguları ekonomik, siyasal ve sosyal düzeylerin bir ya da birkaçında uygulayarak toplumsal faydaya dönüştürme. Yenilikleri iki ana sınıflandırmaya tabi tutmak mümkün: Teknik Yenilikler ve Örgütsel Yenilikler.


[1] Endüstri Y. Mühendisi Osman Karadağ (okaradag52@gmail.cm), 30 yılı aşkın süreyle Kamu ve Özel sektörde yöneticilik görevlerinde bulunduktan sonra birikimlerini eğitici ve danışman olarak toplumumuzla paylaşmaktadır. Stratejik planlama, yapılabilirlik çalışması ve proje yönetimi alanlarında çalışan Karadağ, Türkiye’nin ilk profesyonel proje yöneticilerinden biridir.
[2] Yararlanılan Kaynaklar: (1) İsmet Barutçugil, Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Kariyer Yayınları, Mart 2004. (2) Kamil Ayanoğlu, M. Cüneyd Düzyol, Niyazi İlter ve Cevdet Yılmaz, (1998), “Kamu yatırım projelerinin planlanması ve analizi”, DPT. İktisadi  Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü, Devlet Planlama Teşkilatı, Ankara. (3) Kaufman, R., Oakley-Browne, H., Watkin, R., Leigh,D., (2003), “Strategic Planning for Success: Aligning People, Performance, and Payoffs”, San Francisco. (4) Kaynak: Sadler, P. Strategic Management, London, 2003, s.252. (5) Scearce D., Fulton K.: (2004), “The Art of Scenario Thinking for Nonprofits, Global Business Network community” 
[3] Karadağ, Osman, Sürdürülebilir Büyümenin Temel İlkeleri, İstanbul : Beyaz Yayınları, 2011.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder