Strateji ile İş Modeli Arasındaki Fark
08
Ocak 2013, Ankara
Osman KARADAĞ[1]
İş modeli (business model) genelde strateji ile
karıştırılan bir kavramdır. Oysa ikisi birbirleri ile ilişkili de olsa farklı
kavramlardır. 1990’lı yıllara doğru kişisel bilgisayarlar ve iş tabloları
yazılımlarının yaygınlaşmaya başlaması ile kullanılmaya başlayan iş modeli
kavramı daha çok bir işin ekonomi yanıyla ilişkilidir. Sözkonusu yazılımlar iş
insanlarının herhangi bir iş faaliyetine ilişkin maliyet ve gelir kalemlerinin
karşılaştırılması için bir model oluşturmalarını kolaylaştırmıştır.
Model
oluşturulduktan sonra parametrelerdeki, örneğin birim fiyatı, kar oranı,
tedarik maliyeti, vb., değişikliklerin sonuca olan etkilerini çok süratli
görmek mümkündür. Böyle durumlarda, proforma mali bilanço iş modellerinin temel
dokümanını oluşturuyordu. Bunula birlikte iş modelinin tam olarak ne anlama
geldiği konusunda hala karışıklıklar vardır.
Konu ile
ilgili araştırmacılar iş modelini bir işletmenin stratejisinin temel ekonomik
destekleyicisi olarak tanımlamaktadırlar. Yönetim danışmanı Joan Magretta iş
modelini, her tür iş için geçerli olan değer zincirinin[2]
biraz farklı bir şekli olarak tanımlar. Joan Hanıma göre bu zincirin iki kısmı
vardır. Birinci kısım bir şeyi yapmakla ilgili etkinlikleri içerir. Bu
etkinlikler yapılacak şeyin tasarımı ile başlar, hammaddelerin tedariki ile
devam eder ve imalatı ile de son bulur. İkinci kısım ise o şeyin satılması ile
ilişkili etkinlikleri içerir. Bunlar da müşteri bulma ve onlara erişim, satışı
gerçekleştirme, ürünü teslim etme ya da hizmeti sunma ve satış sonrası hizmet[3].
Bu açıklamalardan
görüleceği üzere iş modeli, daha çok, bir firmanın ürün ya da hizmeti üretme[4]
ve sunma[5]
mekanizması hakkındadır. Müşterilerinin gözünde bir farklılık yaratma ve
rekabet avantajı sağlama sözkonusu değildir[6].
İş modeli şu soruların yanıtını arar:
1. Bu nasıl çalışır?
2. Müşterilere uygun
maliyette nasıl değer sunarızı açıklayan ekonomik mantık nedir?
Her işletme
sağlam bir iş modeli üzerine inşa edilir. Ancak bazıları her iki terimi
birbirlerinin yerine kullanıyor olsa da bir iş modeli bir strateji değildir. İş
modelleri, bir sistem olarak, bir işin parçalarının, kar elde etmek üzere nasıl
bir araya geldiklerini açıklar. Bunu yaparken de iş performansının kritik bir
boyutu olan rekabeti dışarıda bırakır. Bu da stratejinin alanına girer.
İş modelleri
ile büyüyen önemli şirketler arasında Dell Computer ile eBay gelir. İnternet
üzerinden satış yapan Amazon ve daha birçok şirket oluşturdukları altyapı ile
herkese, her yerde, her şeyin alınıp satılması olanağı sağlamaktadır.
Yukarıdaki
açıklamalardan da görüleceği üzere strateji ve iş modelleri, birbirleri ile
ilişkili de olsa, farklı kavramlardır. Strateji, farklılık ve rekabet avantajı
sağlarken, iş modelleri bir işin nasıl çalıştığı ve kar yaptığının ekonomisini
açıklar.
[1] Endüstri Y. Mühendisi
Osman Karadağ (okaradag52@gmail.cm) ( okaradag.blogspot.com), 30 yılı aşkın süreyle
Kamu ve Özel sektörde yöneticilik görevlerinde bulunduktan sonra birikimlerini
eğitici ve danışman olarak toplumumuzla paylaşmaktadır. Stratejik planlama,
yapılabilirlik çalışması ve proje yönetimi alanlarında çalışan Karadağ,
Türkiye’nin ilk profesyonel proje yöneticilerinden biridir.
[2] Değer Zinciri (Value Chain)
Bir şirketin girdileri çıktılara
dönüştürme sırasında yaptığı sıralı etkinlikleri.
[3] Joan Magretta, Why Business Model Matter, Harvard
Business Review, May 2002
[4] Firmanın ürün ve hizmet üretme
yanına firmanın arz yanı da denir.
[6] “Strategy, Create and Implement the Best Strategy for Your Business”,
Harvard Business Essentials Series,
Harvard Business School Press, Boston, MA, 2005, s.xiv
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder